Svenska Jägareförbundet

Förbundsnyhet

När du engagerar dig i Svenska Jägareförbundet gör du en insats för både dig och dina jaktkamrater. Foto: Jonas Gratzer

Hjälp oss göra jakten ännu bättre

Är du en av alla de 5 000 personer som ideellt engagerar sig för svensk jakt i Svenska Jägareförbundets regi? Toppenbra, men vi behöver bli fler.
– Dessa eldsjälar utgör ryggraden i förbundet, men det behövs fler, säger kommunikationschefen Magnus Rydholm.

2024-02-08

Över hela Sverige finns cirka 300 jaktvårdskretsar som står upp för jakten och viltet i landet. De vill gärna ha kontakt med människor som kan hjälpa till med att göra Svenska Jägareförbundet ännu bättre – och därmed också säkerställa jaktens framtid. Som förtroendevald har du möjlighet att driva just de frågor du brinner för, att möta och engagera medlemmar på plats, där de bor och jagar.
–  Alla kretsar, från norr till söder, vill ha kontakt med människor som kan tänka sig att göra en insats för jakten. Att vara engagerad i förbundet är roligt och utvecklande, och du gör en insats för dig och dina jaktkamrater. Hör av dig till din jaktvårdskrets, så kan du stödja och hjälpa till, säger Magnus Rydholm.

Uppdragen som finns varierar i både storlek och omfattning. Det kan till exempel handla om att ta ansvar för hundverksamhet, bjuda in medlemmar till ett evenemang eller informationskvällar, genomföra en ungdomsjakt eller ta en plats i en styrelse.
– Genom att vara förtroendevald får du möjligheter att påverka och förbättra villkoren runt jakten, att hjälpa i gång nya jägare och samordna utbildning och aktiviteter.
– Om vi får fler som tar på sig uppdrag så blir det både enklare och roligare i kretsarna. Därför hoppas jag att många tar kontakt. Förklara vad du skulle vilja hjälpa till med och finns det ingen ledig plats just nu, så kommer det säkert finnas i framtiden. Du kommer garanterat att välkomnas med öppna armar. Förbundet behöver nämligen fler eldsjälar, jaktens framtid behöver dig, säger Magnus Rydholm.

Gör så här:
Kontakta valberedningen i din jaktvårdskrets. Berätta om dig själv och vad du vill bidra med.
Kontakta också någon i jaktvårdskretsens styrelse.

Kontaktuppgifter till din jaktvårdskrets

Tillbaka till överblick